Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rumunsko / Romania

romania_sm.gif 

 

Rumunské železnice (Căile Ferate Române-CFR)

První železnice na rumunském území byla otevřena 20.8.1845 mezi městy Oraviţa a Buziaş-om. Měla délku 62,5 km a byla určena na přepravu uhlí z dolů v Oraviţi do dunajskeho přístavu. První dvojkolejná trať byla zbudována na trati Bucureşti-Ploieşti-Câmpina v roce 1912. První elektrifikovaná trať byla zprovozněna na trati Bucureşti - Braşov v roce 1959. V současné době je v Rumunsku více než 22 000 km železničních tratí. Železniční nákladní dopravu mimo státní CFR MARFA provozuje řada soukromých dopravců, kteří mají na trhu železniční nákladní přepravy na evropské poměry značný podíl, cca .
Jediná ozubnicová trať na území Rumunska byla postavena v letech 1908-1909. Celá trať vedoucí ze Subcetate do Caransebesu měří 77 km.
 
Železniční dopravci v Rumunsku:
 
Seznam úzkokolejek:
Poznámka: CFF = Căile Ferate Forestiere - Lesní dráhy
ecartament îngust - úzkokolejka
Planul Înclinat - lanovka
 
 
1.     CFF Viseu de Sus
(Viseu de Sus – Novat – Botizu – Coman)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: 52,7km (původně 64,3 km)
zahájení provozu:
1934 Viseu de Sus – Novat Delta – Gura Stevioara   (38,3 km)
1934 odbočka Stevioara (3 km)
1948 prodloužení do Coman (5,2 km)
50-léta odbočka Novat Delta – Izvorul Cailor (13 km)
???? prodloužení Coman – Izvorul Boului (2,8 km)
???? odbočka Novat Delta – Valea Boului (3 km)
???? odbočka Poiana Novat – Greaban (2 km)
ukončení provozu:
???? odbočka Poiana Novat – Greaban (2 km)
???? odbočka Novat Delta – Valea Boului (3 km)
???? Betigi - Izvorul Cailor (6,2 km)
???? Coman – Izvorul Boului (2,8 km)
 
Web:
E-mail:
 
2.     CFF Covasna
(Covasna – Planul Înclinat  - Comandau – Ghiurca)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: 20 km (původní délka: 118,3 km)
Lesní železnice Covasna – Comandău je z technického hlediska nejpozoruhodnější lesní dráhou v Rumunsku. Trasu tvoří dva samostatné úseky, mezi kterými se dopravovaly jednotlivé vozy pomocí pozemní lanové dráhy.Síť úzkokolejky se skládala z celkem devíti tratí.
V současné době se provozuje dolní úsek Covasna- Planul Înclinat(rumunsky lanovka) o délce 5,8 km a horní úsek Planul Înclinat-Comandau o délce 14,2 km.
zahájení provozu:
v r.1891 Gara Covasna – Planul Înclinat – Comandău (21,2 km)
v r.1895 Comandău – Păpăuţi (18 km)
v r.1895 Ramificaţia Pădurea Zagon (4 km)
v r.1892 Comandău – Mica (18,8 km)
v r.1920 Mica – Valea Bâsca Mare – C.F.F. Nehoiu (5,2 km)
v r.1935 Iancău – Reitec (4,5 km)
v r.1935 Gyula – Ghiurca (5,4 km)
v r.1920 Comandău – Valea Bâsca Mică – C.F.F. Nehoiu (19 km)
v r.1895 Holom – Benedec – Nereju (22,2 km)
25.října 2003 opět zprovozněn úsek z Covasny až k lanovce
Délka lanové dráhy: 1236 m
Rozchod lanové dráhy: 1445 mm
Výškový rozdíl: 327 m
ukončení provozu:
v r.1969 -1975 zrušena téměř většina tratí
v r.1996-1998 snesena trať z údolí Manicica
v r.1991 sneseno dalších více než 20 km tratí
V říjnu 1999 zrušen provoz na trati z pily v Comandau do Covasny
E-mail:
GPS: Latitude: 45°45'31.17" Longitude: 26°16'35.24" (Covasna)
  
3.     CFF Cimpu Cetatii
(Cimpu Cetatii – Brazatel - Mikuly)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
4.     CFF Comanesti
(Comanesti – Petrosu – Negru)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
5.     CFF Finis
(Finis – Valea Iapi – Cruce)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
6.     CFF Margina
(Margina – Petroasa – Cheiva – Sasa)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
7.     CFF Moldovita
(Moldovita – Rasca – Argel)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
8.     CFF Oituz
(Oituz – Fagrotund)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
9.     CFF Orastie
(Orastie – Costesti – Valea Rea – Timpu)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
10. CFF Rastolita
(Rastolita – Secu – Gura Scurtu)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
11. CFF Risca
(Risca – Slatioara – Deleleu)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
12. CFF Roznov
(Roznov – Falcau)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
13. CFF Scutaru
(Scutaru – Bucias – Comanici)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
14. CFF Stilpeni
(Stilpeni – Aninoasa – Rausor – Carpenoasa)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
15. CFF Tazlau
(Tazlau – Gryl)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
16. Teregova
(Teregova – Petris – Poiana – Banjal)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
17. CFF Tismana
(Tirgu Jiu – Borosteni - Tismana – Apa Neagra)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:
 
18. CFF Toplita
(Toplita – Creanga – Borsec)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: xxx km,
zahájení provozu:
 
ukončení provozu:
 
 
Web:
E-mail:

 

Copyright © 2010-2020, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich