Německo-Bavorsko/Germany-Bavaria
- Bayerische Zugspitzbahn
(Garmisch-Partenkirchenu – Eibsee – Zugspitze)
Rozchod: 1000 mm, délka tratě:19,5 km
Zahájení provozu:
19.02.1929 3,2 km (Grainau – Eibsee) ozubnicová část
19.12.1929 7,5 km (Garmisch-Partenkirchenu – Grainau) adhezní část
08.07.1930 7,9 km (Eibsee – Schneefernerhaus) ozubnicová část
xx.xx.1987 0,975 km (odbočka v tunelu – Zugspitze) Rosi tunel
Pozn.:
Od listopadu 1992 se již stará trasa do Schneefernerhaus nepoužívá.
Web: https://de.wikipedia.org/wiki/Bayerische_Zugspitzbahn
https://zugspitze.de/de/Service/Die-Bayerische-Zugspitzbahn
https://www.zugspitze.at/de/service/aktuelles/webcams/
e-mail: zugspitzbahn@zugspitze.de
tel.: +49 8821 797-0
adr.: Bayerische Zugspitzbahn BERGBAHN AG
Olympiastraße 31
82467 Garmisch-Partenkirchen
- Chiemsee bahn
(Prien am Chiemsee – Prien-Stock)
Rozchod: 1000 mm, délka tratě:1,91 km
Zahájení provozu:
09.07.1887
Pozn.:
Web: https://en.wikipedia.org/wiki/Chiemsee-Bahn
https://www.chiemsee-schifffahrt.de/en/chiemsee-bahn/chiemsee-bahn/
e-mail: info@chiemsee-schifffahrt.de
tel.: +49 (0)8051 / 60 9 - 0
adr.: Chiemsee-Schifffahrt Ludwig Feßler KG
Seestraße 108
D-83209 Prien am Chiemsee
- Kleinbahn Wallersdorf - Münchshöfen
(Wallersdorf – Büchling – Münchshöfen)
Rozchod: 1000 mm, délka tratě:7,7 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
06.08.1926
Ukončení provozu:
31.12.1949 trať byla demontována
Pozn.:
Železnice byla používána výhradně pro nákladní dopravu.
Web: https://de.wikipedia.org/wiki/Kleinbahn_Wallersdorf–Münchshöfen
- Eichstätter Lokalbahn
(Eichstätt Bahnhof – Eichstätt Stadt – Kinding – Beilngries)
Rozchod: 1000 mm, délka tratě:46,4 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
15.09.1885 5,2 km (Eichstätt Bahnhof – Eichstätt Stadt)
07.11.1898 30,1 km (Eichstätt Stadt – Kinding)
05.11.1929 11,1 km (Kinding – Beilngries) nákladní doprava
15.05.1930 11,1 km (Kinding – Beilngries) osobní doprava
Ukončení provozu:
02.10.1955 17,0 km (Kipfeuberg – Beilngries) osobní doprava
29.05.1960 24,2 km (Kipfeuberg – Eichstätt Stadt) osobní doprava
29.05.1960 17,0 km (Kipfeuberg – Beilngries) nákladní doprava
01.10.1960 5,9 km (Kipfeuberg – Kinding) nákladní doprava
02.07.1973 24,2 km (Kipfeuberg – Eichstätt Stadt)
xx.xx.1996 5,2 km (Eichstätt Bahnhof – Eichstätt Stadt) nákladní doprava
Pozn.:
Trať Eichstätt - Beilngries, ze které je dodnes provozována část ze stanice Eichstätt Bahnhof – Eichstätt Stadt , je jednokolejná odbočka v Horním Bavorsku. Trať byla známá také jako Altmühlbahn, protože vedla výhradně v údolí Altmühl, s výjimkou Schneckenbergova tunelu. Zachovalá část tratě byla přerozchodována na normální rozchod.
- Staatliche Waldbahn Ruhpolding–Reit im Winkl
(Ruhpolding – Reit im Winkl)
Rozchod: 1000 mm, délka tratě: 22,5 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
18.05.1923
Ukončení provozu:
31.10.1931 osobní doprava
31.12.1931 nákladní doprava
Pozn.:
Státní lesní železnice Ruhpolding-Reit im Winkl byla metrová úzkorozchodná železnice, kterou v letech 1923 až 1931 provozovala bavorská lesní správa. Lesní železnice byla napojená na železniční trať se standardním rozchodem Traunstein - Ruhpolding, i když její stanice byla asi 400 metrů východně od stanice s normálním rozchodem. Trasa byla primárně využívána k přepravě dřeva z údolí Seetraun a Schwarzlofer. Kromě toho se také postarala o místní dopravní potřeby v podobě přepravy osob, běžného nákladu a pošty. Koleje celé trati byly na jaře 1940 demontovány.
- Wendelsteinbahn
(Brannenburg – Talbahnhof Waching – Bergbahnhof Wendelstein )
Rozchod: 1000 mm, délka tratě: 9,95 km (v provozu: 7,66 km)
Zahájení provozu:
12.05.1912 9,95 km (Brannenburg – Bergbahnhof Wendelstein) první vlak projel celou trasu
25.05.1912 9,95 km (Brannenburg – Bergbahnhof Wendelstein) slavnostní zahájení provozu
Ukončení provozu:
21.12.1961 7,66 km (Brannenburg – Talbahnhof Waching) zkrácení trati
Pozn.:
Nejstarší ozubnicová trať v Bavorsku, s ozubnicí o délce 6,15 km.
Web: http://www.alpenbahnen.net/html/wendelsteinbahn.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Wendelsteinbahn
https://www.wendelsteinbahn.de/
e-mail: info@wendelsteinbahn.de
tel.: +49 (0) 8034 308-0
adr.: Wendelsteinbahn GmbH
Postfach 1161
83094 Brannenburg
- Walhallabahn
(Regensburg-Stadtamhof – Walhalla – Wörth an der Donau)
Rozchod: 1000 mm, délka tratě: 23,4 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
23.06.1889 8,9 km (Regensburg-Stadtamhof – Donaustauf) osobní doprava
01.05.1892 8,9 km (Regensburg-Stadtamhof – Donaustauf) nákladní doprava
01.05.1903 14,5 km (Donaustauf – Wörth an der Donau)
Ukončení provozu:
17.07.1933 1,0 km (Regensburg-Stadtamhof – Regensburg-Reinhausen)
31.05.1959 9,0 km (Reinhausen – Walhallastraße)
01.10.1960 13,4 km (Walhallastraße – Wörth an der Donau) osobní doprava
31.12.1968 13,4 km (Walhallastraße – Wörth an der Donau) nákladní doprava
Pozn.: Stavitelem a původním provozovatelem železnice byla soukromá místní akciová společnost Aktiengesellschaft (LAG) z Mnichova, po její likvidaci v roce 1938 byla zestátněna i Walhallabahn a ta přešla pod Reichsbahn
Web: https://de.wikipedia.org/wiki/Walhallabahn
- Wachtlbahn
(Kiefersfelden – Gießenbachklamm – státní hranice – Wachtl – Steinbruch)
Rozchod: 900 mm, délka tratě: 6,1 km (v provozu: ? km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1880 6,1 km (Kiefersfelden /de/ – Wachtl – Steinbruch /at/)
xx.xx.1991 6,1 km (osobní doprava – muzeální)
xx.xx.2003 6,1 km ((nákladní doprava - transport vápence)
Ukončení provozu:
xx.xx.1991 (nákladní doprava - transport zboží)
xx.xx.2003 (nákladní doprava - transport vápence)
xx.xx.2017 (osobní doprava – muzeální) z důvodu špatného technického stavu
Pozn.:
Wachtlbahn je elektrická úzkorozchodná železnice mezi obcí Kiefersfelden v Německu a Wachtl v obci Thiersee v Rakousku o rozchodu 900 milimetrů. Železnice byla uvedena do provozu kolem roku 1880 a přepravoval zboží do roku 1991. Nejdůležitějším nákladem byl vápenec, který se těžil v Thiersee v Tyrolsku a zpracovával v závodě Heidelberger Zement v Kiefersfeldenu v Bavorsku. Od roku 1991 byla na Wachtlbahn provozována turistická osobní doprava. Z důvodu poškození infrastruktury neobdržela Wachtlbahn v roce 2017 od příslušného dozorčího orgánu povolení k dalšímu provozu.
Web: https://de.wikipedia.org/wiki/Wachtlbahn
e-mail: wachtlbshn@web.de
tel.:
adr.: Museums Eisenbahn Gemeinschaft Wachtl e.V
Feldweg 8, 83088 Kiefersfelden
- Spiegelauer Waldbahn
(Lesní železnice okolo Spiegelau v Bavorském lese )
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 100 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1900 Zahájení stavby úzkorozchodky od nádraží Spiegelau
26.08.1908 Oficiální souhlas s dalším rozšířením. V té době již byla vybudována
7 kilometrová trasa.
xx.11.1909 uskutečnila se oficiální zkušební jízda na trase, která měla nyní 17,5 km
xx.xx.1911 32 km hlavní trasa ze Spiegelau do Mauth
xx.xx.1924 zprovozněna trasa ze Spiegelau do Klingenbrunn
xx.xx.1926 bylo zprovozněno již 41 kilometrů hlavní trati a 5 kilometrů vlečky
xx.xx.1927 došlo k dalšímu zintenzivnění výstavby až do blízkosti Finsterau
xx.xx.1930 dosáhla lesní železnice 95 km
xx.xx.1951 poslední rozšíření úzkokolejky výstavbou 7 km trasy na Scheerhütte
10.08.2003 Společnost Feld- und Waldbahnverein Riedlhütte e.V. v Riedlhütte
postavila krátkou polní železniční trať, která se od té doby pravidelně používá..
Ukončení provozu:
21.09.1957 Ředitelství lesního hospodářství v Řezně nařídilo demontáž lesní železnice
Spiegelau do roku 1960
xx.xx.1957 Začala demontáž kolejí lesní železnice
11.05.1960 Jízda posledního vlaku
08.11.1960 Poslední úsek tratě byl demontován.
Pozn.:
Lesní železnice Spiegelau byla úzkorozchodná lesní železnice v lesích kolem Spiegelau v Bavorském lese postavená pro přepravu dřeva.
Po otevření železniční trati Zwiesel - Grafenau v roce 1890 vyvstaly nové možnosti pro přepravu dřeva z lesů kolem Großer Rachel. Na návrh lesníka Leythäusera, který byl v roce 1890 jmenován do zastupitelstva Dolního Bavorska, začal lesnický personál od roku 1900 samostatně stavět úzkorozchodnou železnici s rozchodem 600 milimetrů od státního nádraží Spiegelau. Oficiální souhlas s dalším rozšířením stálé lesní železnice byl vydán 26. srpna 1908. V té době již byla vybudována 7 kilometrová trasa. V listopadu 1909 se za přítomnosti úředníků železničního ředitelství Regensburgu uskutečnila oficiální zkušební jízda na trase, která měla nyní 17,5 kilometru.Lesní železnice přepravovala vytěžené dřevo do stanic ve Spiegelau nebo Klingenbrunnu. Na železnici též byla provozována další nákladní doprava zejména potravin do vzdálených vesnic Guglöd, Waldhäuser a Graupsäge. Lesní železnice měla celkem 12 lokomotiv, z toho 5 parních, 4 naftové a 3 benzínové. V roce 1932 vlastnila 355 nákladních vagónů a 47 dalších vozů. V zimě při vyšší sněhové pokrývce se železnice neprovozovala.
V současné době je svršek hlavní trasy lesní železnice využíván jako cyklostezka národního parku.
Web: https://de.wikipedia.org/wiki/Spiegelauer_Waldbahn
https://www.waldwissen.net/de/lernen-und-vermitteln/forstgeschichte/die- spiegelauer- waldeisenbahn
- Zwieselauer Waldbahn
(Lesní železnice okolo Zwieseler v Bavorském lese )
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 14,5 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1930
Ukončení provozu:
xx.xx.1955
Pozn.:
Zwieselauer Waldbahn byla úzkorozchodná lesní železnice vytvořená pro přepravu dřeva v lesích mezi Oberzwieselau a Buchenau v Bavorském lese. 4. července 1929 zničila lesy v Zwieseler Winkel vichřice. Aby se odstranila obrovská masa dřeva, rozhodla se správa majetku hraběte Mellina v Oberzwieselau následovat úspěšný příklad lesní železnice Spiegelau a také vybudovat železnici pro přepravu dřeva. Žádost schválila Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft 20. září 1929. Za tímto účelem bylo nutné rozšířit stanici Zwieselau na železniční trati Zwiesel - Grafenau. K již existující železniční trati bylo vybudováno překladiště s vlečkou o délce 180 metrů, další o délce 320 metrů. Kromě těchto normálně rozchodných kolejí byly položeny koleje lesní železnice s rozchodem 600 milimetrů. Jednalo se o dvě hlavní koleje o délce 75 a 175 metrů, dvě skladovací koleje o délce 79 a 40 metrů a dvě železniční koleje, každá o délce 98 metrů.Ihned po zahájení stavby trasy byl postaven most přes Kleiner Regen, který je jedním z mála zbytků Zwieselauer Waldbahn. Kolejnice dodala společnost United Stahlwerke AG Hütte Ruhrort Meiderich, o stavbu trati se postarala stavební společnost Walther Weiß. Začalo se v nadmořské výšce 593,65 metrů na vlakovém nádraží Zwieselau a největší výšky 764 m se dosáhlo ve vzdálenosti 9 km v dnes již neexistující vesničce Hirschbach, kde se nyní nachází vodní nádrž na pitnou vodu Frauenau. Tříkilometrová odbočka vedla 842 metrů za most do Kiesau poblíž Pochermühle, kde byla zřízena stanice s odbočkou, souběžnou s procházející kolejí. 1,5 kilometrů dlouhá odbočka, která byla provozována jen krátce, vedla k Ziegelstadlu a další odbočka o délce jednoho kilometru do Buchenau.Po roce 1954 byla železnice využívána pouze správou statků. V roce 1955 byla demontována odbočka do Buchenau. V roce 1958 byl definitivně ukončen provoz.Parní lokomotiva byla prodána Američanovi, přístřešek pro lokomotivy byl vypálen během natáčení filmu. Trať byla demontována od roku 1960.
Web:
- Dampfstraßenbahn Neuötting–Altötting
(Neuötting Bahnhof – Altötting Kapellplatz)
Rozchod: 1000 mm, délka tratě: 5,146 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
16.081906
Ukončení provozu:
01.04.1930
Pozn.: