Lotyšsko/Latvia
Lotyšské železnice
Historie lotyšské železnice se datuje od padesátých let 19. století. Před II. světovou válkou bylo v Lotyšsku na 3500 km železničních tratí, převážná většina o rozchodu 1520 mm. Normální evropský rozchod měly pohraniční připojovací tratě z Litvy do Liepaje, Jelgavy a Daugavpilsu. Rovněž rozchody 1000, 750 a 600 mm byly poměrně bohatě zastoupeny. Po válce došlo k přestavbě tratí na rozchod 1520 nebo 750 mm, některé ale byly naopak zrušeny.
Přehled rozchodů: (data z r.2008)
Široký rozchod (1520 mm): 1.933 km (250 km elektrizovaných)
Úzkorozchodná (750 mm): 33 km
Železnice v Lotyšsku jsou provozovány společností LDz –Latvijas dzelzceļš (Lotyšské dráhy), jediná úzkorozchodná trať je provozována soukromou společností SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis"
- Gulbene - Aluksne
( Plavinas - Gulbene – Aluksne – Ape – Valka – Rujiena - Ipiki - Moisakuila -
Parnu)
Rozchod: 750 mm, délka tratě: xxx km (v provozu 33 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1897 66 km (Valka – Rujiena – Ipiki)
15.08.1903 212 km ( Plavinas-Gulbene–Aluksne–Ape–Valka)
xx.xx.1916 (Plavinas–Gulbene) přerozchodováno na 1524 mm
Ukončení provozu:
xx.xx.1970 (Ape – Valka)
xx.xx.1973 (Aluksne – Ape)
xx.xx.1975 (Rujiena – Ipiki)
Pozn.: jediná dochovaná a provozovaná úzkokolejka v Lotyšsku,byla propojena s úzkokolejkou v Estonsku (Moisakuila – Parnu)
od roku 1981 Rujiena-Ipiki s šířkou rozchodu 1520 mm;
http://www.banitis.lv/find.htm (mapa)
e-mail: Inko@banitis.lv
tel.: 64473037 nebo mobil: 20228884
adr.: Viestura iela 16G, Gulbene, Gulbenes novads, LV-4401
GPS:
- Valmiera
(Valmiera – Smiltene)
Rozchod: 750 mm, délka tratě:32 km (v provozu 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1912 32 km
Ukončení provozu:
xx.xx.1969 32 km
(Valmiera – Puikele - Pále – Ainaži)
Rozchod: 750 mm, délka tratě:83 km (v provozu 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1912 km (Valmiera – Ainaži)
xx.xx.1927 16 km odbočka (Pále – Staicele)
xx.xx.1927 12 km odbočka (Puikele – Aloja)
xx.xx.1940 1 km odbočka (Ainaži – Ikla) propojeno s estonskou
úzkokolejkou
Ukončení provozu:
xx.xx.1937 12 km odbočka (Puikele – Aloja) přerozchodována na 1520 mm
xx.xx.1979 16 km odbočka (Pále – Staicele) koleje demontovány
xx.xx.1979 56 km Valmiera – Ainaži (koleje demontovány s výjimkou
středního úseku mezi
Zilaiskalns - Puikule (27 km) – odvoz rašeliny
Pozn.:
Web:
GPS:
- Liepāja-Aizpute
(Liepāja – Grobina – Rolava – Dunalka – Marijas – Aizpute)
Rozchod: 1000 mm, délka tratě:48 km (v provozu 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1900 km
Ukončení provozu:
xx.xx.1964 48 km
Pozn.: v r.1939 přerozchodováno na 750 mm
Web:
GPS:
- Rucava - Liepāja
(Rucava – Puce – Jeci – Slamsti – Barta – Dubeni – Liepāja)
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 52,2 km (v provozu 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1916 41 km (Dubeni – Rucava)
xx.xx.1922 11,2 km (Dubeni – Liepāja)
Ukončení provozu:
xx.xx.1960 km
Pozn.: v r.1932 přerozchodováno na 750 mm
Web:
GPS:
- Liepāja- Kuldíga
(Liepāja – Kursa – Alsunga – Almale – Edole – Kuldíga)
Rozchod: 750 mm, délka tratě: 98 km (v provozu 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1932 67 km (Liepāja – Alsunga)
xx.xx.xxxx 20 km (Alsunga – Kuldíga)
Ukončení provozu:
xx.xx.1944 67 km (Liepāja – Alsunga) přerozchodována na 1520 mm
xx.xx.1974 20 km (Alsunga – Kuldíga)
Pozn.:
Web:
GPS:
- Ventspils – Stende
(Ventspils – Oviži – Mazirbe – Dundaga – Valgale – Stende)
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 210 km (v provozu 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1916 km (Valgale – Roja)
xx.xx.xxxx km (Valgale – Mérsrags)
xx.xx.xxxx 51 km (Ventspils – Virpe – Dundaga)
Ukončení provozu:
xx.xx.xxxx km
xx.xx.1963 km (Ventspils – Virpe – Dundaga)
xx.xx.1968 km
Pozn.: postavena německou armádou
Web:
GPS:
- Jēkabpils - Nereta
Rozchod: 600 mm, délka tratě: 114 km (v provozu 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1916 km (Jēkabpils – Silini – Viesite - Nereta)
xx.xx.xxxx km (Silini – Akniste) odbočka
xx.xx.xxxx km (Viesite – Daudzeva) odbočka
Ukončení provozu:
xx.xx.1972 km
Pozn.: postavena německou armádou
Web:
GPS
- Meitene-Bauska
(Meitene-Bauska)
Rozchod: 600 mm, délka tratě:32,6 km (v provozu 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1916 km
Ukončení provozu:
xx.xx.1963 km
Pozn.: postavena německou armádou
Web:
e-mail: |
tel.:
adr.:
GPS:
- Ogre-Laubere
Rozchod: 600 mm, délka tratě:? km (v provozu:0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.19xx km
Ukončení provozu:
xx.xx.19xx km
Pozn.: lesní železnice postavená v letech 1932 a 1934
Web:
GPS
- Inčukalns-Allazi
Rozchod: 600 mm, délka tratě:? km (v provozu:0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.19xx km
Ukončení provozu:
xx.xx.19xx km
Pozn.: lesní železnice postavená v letech 1932 a 1934
Web:
GPS
- Plintiņi-Raku Krogs
Rozchod: 600 mm, délka tratě: ? km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.19xx km
Ukončení provozu:
xx.xx.19xx km
Pozn.: lesní železnice postavená v letech 1932 a 1934
Web:
GPS
- Silini-Elkšņi
Rozchod: 600 mm, délka tratě: ? km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.19xx km
Ukončení provozu:
xx.xx.19xx km
Pozn.: lesní železnice postavená v letech 1932 a 1934
Web:
GPS