Dětské železnice
Historie a současnost dětských železnic na bývalém území SSSR
První dětská železnice na světě byla otevřena 24. července 1935 v Gruzii v městě Tbilisi Do r.1940 bylo vybudováno a provozováno v SSSR cca 20 dětských železnic. Mnoho z nich bylo postaveno v oblastech zabraných během 2. světové války nacisty a byly zničeny nebo ukončily provoz. Po roce 1945 byly některé obnoveny a mnoho dalších nových bylo postaveno. Výstavba dětských železnic po 2. světové válce probíhala ve dvou etapách. První etapa kolem roku 1950 a druhá v roce 1970.Pak byla výstavba dětských železnic dočasně pozastavena. Během posledních deseti letech byl provoz na některých dětských železnicích zastaven a některé byly dokonce uzavřeny nebo demontovány. Důvodem byl neekonomický provoz a též nedostatek peněz přidělovaný městskými úřady a železničními útvary. Nicméně nedávno se situace změnila k lepšímu. Nové železnice jsou postaveny v městě Penza a Liski a stávající železnice jsou modernizovány např. v Petrohradu a Čeljabinsku. Nebylo jednoduché vypátrat a zmapovat velký počet dětských železnic na bývalém území SSSR.
Arménie
Zahájení provozu:7.12.1988, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2 km, ukončení provozu: ???
(udržovaná-neprovozovaná)
2. Jerevan
Zahájení provozu:9.6.1937, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,1 km
Ázerbajdžán
1. Baku
Zahájení provozu:10.8.1947, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,57 km,
udržovaná-neprovozovaná
2. Naxcivan
Zahájení provozu: 1978, rozchod: 750 mm, délka tratě: 0,7 km
Bělorusko
Zahájení provozu:srpen1936, rozchod: 750 mm, délka tratě: 0,5 km,
ukončení provozu:1941
2. Minsk
Zahájení provozu:9.7.1955, rozchod: 750 mm, délka tratě: 4,5 km
Estonsko
Postaveno:1975, rozchod: 750 mm, délka tratě: 5-6 km, nebyla zprovozněna
2. Vääna-Jõesuu - nerealizovaný projekt (1974)
Gruzie
1. Khashuri
Zahájení provozu: , rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
(železnice je v provozu)
2. Poti
Zahájení provozu: 1980, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3 km,
Zahájení provozu: 19.7.1987, rozchod: 750 mm, délka tratě:5 km,
ukončení provozu: 1990
4. Tbilisi
Zahájení provozu: 24.7.1935, rozchod: 750 mm, délka tratě:1,2 km,
železnice je provozována od března do listopadu, jízdné:0,5 Lari. Byla první dětskou železnicí zprovozněnou v SSSR. V roce 1990 až 1992 z důvodů špatného technického stavu byl postupně zastaven provoz. Oprava tratě proběhla v r.1999 a dnes je opět v provozu.
Kazachstán
Zahájení provozu: 6.8.1989, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 13.9.1952, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,47 km,
ukončení provozu: 20.7.1997
V roce 1999, Gorkého park společně s pozůstatky dětské železnice, přešel do soukromého vlastnictví a bylo zde vybudováno dětském zábavné centrum. Železnice byla částečně opravena a opět zprovozněna poté, co byla obnovena jedna ze stanic. Vlak se skládá ze tří otevřených železničních vozech italské výroby a motorové lokomotivy, stylizované jako parní lokomotiva.Nicméně, na konci srpna 2001 nádražní budova ve stanici Dostyk zcela vyhořela.
Zahájení provozu: 9.6.1946, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,71 km,
ukončení provozu:duben 2002
Zahájení provozu: listopad 1979, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 1986, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu: 1993
Zahájení provozu: , rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu: 2001
Na jaře roku 2001 po požáru byly zničeny, haly, depa s vozovým parkem.
7. Karaganda
Zahájení provozu: 1.5.1957, rozchod: 750 mm, délka tratě: 5,1 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 6.8.1978, rozchod: 750 mm, délka tratě:1,8 km,
ukončení provozu:1996
9. Kostanaj
Zahájení provozu: 7.11.1978, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3 km,
ukončení provozu: 2000
10. Pavlodar
Zahájení provozu: 1979, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 1.6.1979, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu: 1990
Zahájení provozu: , rozchod: 750 mm, délka tratě: 1 - 2 km,
ukončení provozu: nyní je mimo provoz
Zahájení provozu: květen 1980, rozchod: 750 mm, délka tratě: 6 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 1983-1984, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,5 – 4 km,
ukončení provozu: 1987
Litva
Zahájení provozu: 1984, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu: 1992 udržovaná-neprovozovaná
2. Ignalina
Zahájení provozu: , rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu: udržovaná-neprovozovaná
3. Vilnius
Zahájení provozu: 4.8.1946, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,6 km,
ukončení provozu: 1980
Lotyšsko
1. Riga
Zahájení provozu: 22.6.1956, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,1 km,
ukončení provozu: květen 1997
Rusko
Zahájení provozu: 31.8.1949, rozchod: 750 mm, délka tratě: 5,7 km,
ukončení provozu:
V provozu od května do září, převážně v sobotu a neděli.
Zahájení provozu: 2.10.1971, rozchod: 750 mm, délka tratě: 6,1 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 8.11.1939, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,25 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 19.5.1958, rozchod: 305 mm, délka tratě: 2,5 km,
ukončení provozu:
Do r.1961 byl rozchod 508 mm.
Zahájení provozu: 1.8.1936, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,1 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 2.5.1937, rozchod: 750 mm, délka tratě: 4,96 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 13.8.1989, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,5 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 6.8.1989, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,6 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 1932, rozchod: 750 mm, délka tratě: 0,528 km,
ukončení provozu: uzavřená
Zahájení provozu: 8.11.1939, rozchod: 750 mm, délka tratě: 4,1 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 26.5.1955, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,3 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 26.7.1953, rozchod: 750 mm, délka tratě: 5,8 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 4.8.1985, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,5 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 9.11.1940, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,97 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 27.8.1948, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu:
V roce 1999 byla provedena rekonstrukce trati a zároveň rozšířena na duální rozchod 750/1520 mm.
Zahájení provozu: 4.8.1940, rozchod: 750 mm, délka tratě: 11,5 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 3.8.1969, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,82 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 10.5.1953, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,8 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 1962, rozchod: 750 mm, délka tratě: 0,6 km,
ukončení provozu: uzavřená
Zahájení provozu: 2.5.1968, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,37 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 2.5.1948, rozchod: 600 mm, délka tratě: 3,15 km,
ukončení provozu:
Železnice byla v r.1979 přeložena na jiné místo, délka nové tratě je 1,2 km.
Zahájení provozu: 1946, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,4 km,
ukončení provozu:
Linka je v provozu od května až do začátku září v pátek, sobotu a neděli (také ve čtvrtek během letních prázdnin) od 10:00 do 16:00. Cesta vlakem z Pioněrskaja - Lugovaja a zpět trvá 40 minut.
Zahájení provozu: 9.7.1960, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,41 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 6.6.1954, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,2 km,
ukončení provozu:
Turkmenistán
Zahájení provozu: 1941, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu: uzavřená
Ukrajina
Zahájení provozu: 1987, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,8 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 1993, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu:
3. Dněpropetrovsk (Дніпропетровськ)
Zahájení provozu: 3.7.1936, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2 km,
ukončení provozu:
4. Doněck(Донецьк)
Zahájení provozu: 1936, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,1 km,
ukončení provozu:
5. Kerch, Crimea
Zahájení provozu: 1990, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu:
6. Charkov (Харків)
Zahájení provozu: 8.11.1940, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,8 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 19.5.1968, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,467 km,
ukončení provozu: 1986
8. Konotop, Sumy region
Zahájení provozu: 1967, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2 km,
ukončení provozu:
9. Kyjev (Київ)
Zahájení provozu: 2.8.1953, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,8 km,
ukončení provozu:
10. Lutsk
Zahájení provozu: 8.11.1954, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,5 km,
ukončení provozu:
11. Lvov (Львів)
Zahájení provozu: 18.5.1951, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,2 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 1974, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,35 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 1937, rozchod: 750 mm, délka tratě: 3,2 km,
ukončení provozu:
14. Oděsa (Одеса)
Zahájení provozu: 1956, rozchod: 750 mm, délka tratě:0,52 km,
ukončení provozu: 1963
Dětská tramvaj.
15. Rivne (Rovno)
Zahájení provozu: 9.5.1949, rozchod: 750 mm, délka tratě: 2,5 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 1947, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,2 km,
ukončení provozu:
Zahájení provozu: 1979, rozchod: 750 mm, délka tratě: km,
ukončení provozu:
18. Jevpatoria, Krym
Zahájení provozu: 5.6.1988, rozchod: 750 mm, délka tratě: 4,6 km,
ukončení provozu: 1991
Zahájení provozu: 19.5.1972, rozchod: 750 mm, délka tratě:9,4 km,
ukončení provozu:
Uzbekistán
1. Kokand
Zahájení provozu: 1958, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,5 km,
ukončení provozu:
2. Taškent
Zahájení provozu: 5.8.1940, rozchod: 750 mm, délka tratě: 1,7 km,
ukončení provozu: (v provozu)
Copyright © 2010-2021, úzkokolejky-eStránky.cz
Webdesign: Radek Liebich