Jdi na obsah Jdi na menu
 


Litva/Lithuania

Litevské železnice -  Lietuvos geležinkeliai (LG)

 

Historie litevské železnice sahá do roku 1861, kdy byl dokončen úsek Kaunas–Virbalis jako součást trati Petrohrad–Varšava. Litevské železnice jsou národním železničním dopravcem provozujícím dopravu na všech tratích v Litvě.

Litva disponuje také nejdelší úzkorozchodnou železnicí (750 mm) v zemích EU o délce 67 km. Železnici provozuje od roku 2001 akciová společnost Aukstaitijos siaurasis gelezinkelis ASG, (Úzkorozchodná železnice Horní Litvy). Historie úzkorozchodné železnice v Litvě začíná na konci 19. století a začátku 20. století. Až do první světové války, byla úzkokolejka Panevėžys-Švenčionėliai-Pastovai jediná v Litvě. Během první světové války postavili němci úzkokolejky v některých částech Litvy. V roce 1939 dosahovala délka úzkorozchodných železnic v Litvě 467 km. V roce 1996, zbyly pouze úzkorozchodné železniční úseky Panevėžys-Rubikiai, Panevėžys-Birzai a Joniškėlis-Linkuva a byly zařazeny do seznamu nemovitých kulturních památek Litevské republiky.

 Přehled rozchodů: (data z r.2008)

Široký rozchod      (1520 mm): 1.771 km (122 km elektrizovaných)

Normální rozchod  (1435 mm):      22 km

Úzký rozchod        (  750 mm):    179 km (68 km v provozu)

 

www.litrail.lt - litevské železnice

www.transp.lt – ministerstvo dopravy

 

 

  1. Úzkorozchodná železnice Aukštaitija

Aukštaitijos siaurasis geležinkelis

(Panevėžys  - Rubikiai) – dnes v provozu pouze tento úsek

Rozchod: 750 mm, délka tratě: 386 km (v provozu: 68 km)

 

Zahájení provozu:

11.11.1895   33 km  (Švenčionėliai - Pastovai) 750 mm

xx.xx.1899  146 km  (Švenčionėliai - Panevėžys) 750 mm

xx.xx.1901    xx km  (Švenčionėliai – Lyntupy – Hlybokaje) 750 mm

(trasa Lyntupy – Hlybokaje původně polské území

se dnes nachází na území Běloruska)

xx.xx.1916    78 km  (Gubernija - Pasvalys)  600 mm

xx.xx.1916    18 km  (Joniškis - Žeimelis) 600 mm

xx.xx.1922      7 km  (Petrašińai – Linkuva) 600 mm

xx.xx.1922    27 km  (Pasvalys – Biržai) 600 mm

xx.xx.1938    36 km  (Panevėžys – Joniškelis) 750 mm

xx.xx.1938    18 km  (Joniškis - Žeimelis) přerozchodováno na 750 mm

xx.xx.1938  110 km  (Siauliai – Joniškelis – Biržai)

                               přerozchodováno na 750 mm

xx.xx.1972–75   55 km  (Švenčionėliai – Utena)

                               přerozchodováno na 1520 mm

xx.05.2002    68 km (Panevėžys – Rubikiai) zahájen turistický provoz

xx.xx.2006    68 km (Panevėžys – Rubikiai) zahájen pravidelný turistický provoz

Ukončení provozu:

xx.xx.1961    18 km  (Joniškis - Žeimelis)

xx.xx.1967    29 km  (Švenčionėliai – Lyntupy)

16.02.1972   55 km  (Švenčionėliai – Utena)

22.02.1979   18 km  (Joniškis - Žeimelis)

10.01.1980   38 km  (Gubernija – Pakruojis)

15.03.1983   23 km  (Utena - Rubikiai)

01.07.1996   78 km  (Panevėžys - Joniškelis – Biržai)

01.07.1996   23 km  (Joniškelis – Petrašiúnai - Linkuva)

xx.xx.2000    68 km (Panevėžys – Rubikiai) zastavena nákladní doprava

xx.xx.2001    68 km (Panevėžys – Rubikiai) zastavena osobní doprava

 

Pozn.: V roce 1996 úzkorozchodná železnice získala status národního technického dědictví a začal fungovat jako historická turistická železnice. Státem chráněné jsou tyto železniční úseky:

Panevėžys – Rubikiai (68 km) – v provozu

Panevėžys – Biržai  (78 km) - není v provozu, trať je ve špatném technickém stavu

Joniškélis – Linkuva  (23 km) – není v provozu, trať je ve špatném technickém stavu

 Web: www.siaurukas.eu

e-mail: info@siaurukas.eu, turizmas@siaurukas.eu

tel.: +370 45 577127

adr.: Geležinkelio str. 23, LT –37467 Panevėžys, Lithuania

GPS: 

 

  1. Skapiškis - Suvainiškis

(Skapiškis – Pandélys –  Panemunis – Suvainiškis)

Rozchod: 600 mm, délka tratě:38 km (v provozu: 0 km)

Zahájení provozu:

xx.xx.xxxx       km

Ukončení provozu:

xx.xx.1960      km

Pozn.:

Web:  

e-mail:

tel.:

adr.:

GPS: