Bosna a Hercegovina/Bosnia and Herzegovina
Historie železnice v Bosně a Hercegovině
První železniční trať o rozchodu (1435 mm) byla zprovozněna 24. 12. 1872 mezi městy Banja Luka a Dobrljina o délce 101 km. Po anexi Bosny a Hercegoviny Rakouskem-Uherskem v r.1878 bylo potřeba vybudovat vojenskou trať Bosanski Brod - Zenica (760 mm) dlouhou 190 km. V roce 1879 se začalo s budováním této tratě a otevřena byla o tři roky později v roce 1882. Dále se budovalo spojení s městy Metković a Mostar (760 mm) a dále do vnitrozemí. Trať byla otevřena v roce 1886 a zajistila spojení ze Sarajeva s Jadranem. Celá síť úzkokolejek se rozrostla na téměř 2000 km. Po 2. světové válce se budují úseky Brčko – Banovici, Šamac – Sarajevo, prodlužuje se trať z Metkoviće, až na pobřeží Jaderského moře, do města Ploče. Výstavba nové normálně rozchodné trati ze Sarajeva do Ploce na Jadranu v roce 1966 nahradila 760 mm Narentabahn ze Sarajeva k pobřeží a to mělo za následek izolaci jihozápadního úzkorozchodného systému. Se zánikem spojovací sítě, byly všechny ostatní zbývající úzkorozchodné tratě existenčně ohroženy a staly se z nich lokální tratě.
Mezi lety 1966 až 1978 jsou úzkorozchodné tratě rušeny. Zbytek bosenských úzkokolejek byl uzavřen do roku 1979.
První elektrifikovanou tratí se stává spojení mezi Sarajevem a městem Ploče. V roce 1969 po ní projíždí první elektrická lokomotiva a elektrifikace pokračuje i na tratích ze Sarajeva do Bihaće a dále do Kninu. V první polovině 90. let byla železniční infrastruktura poničena válečným konfliktem a následky nebyly dodnes odstraněny.
Přehled rozchodů:
Normální rozchod (1435 mm): 1031 km
Úzký rozchod (760 mm): ??? km
Železniční společnosti v Bosně a Hercegovině:
- Železnice Federace Bosny a Hercegoviny (ŽFBH)
- Železnice Republiky Srbské (ŽRS)
Seznam úzkokolejek:
(Prijedor – Srnetica – Drvar – Lička Kaldrma – Knin /Chorvatsko/)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: 442 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1902 121 km (Knin – Lička Kaldrma – Drvar - Oštrelj)
10.10.1914 153 km (Prijedor - Srnetica - Oštrelj)
xx.xx.xxxx 106 km odbočka (Srnetica – Jajce)
xx.xx.xxxx 62 km odbočka (Srnetica – Gornji Ribnik
Ukončení provozu:
29.11.1948 46 km (Lička Kaldrma – Knin) přerozchodováno na 1435 mm
01.06.1975 181 km (Prijedor – Drvar)
28.05.1978 47 km (Drvar – Lička Kaldrna)
Pozn.: s připojením na lesní železnice: Grmeč , Klekovača , Oštrelj , Manjača a Glamoč
Web:
- Splitská železnice (Spalato Bahn)
(Lašva - Travnik– Donji Vakuf - Bugojno)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: 104,5 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1893 30,1 km (Lašva - Travnik)
xx.xx.1894 70,7 km (Travnik - Donji Vakuf - Bugojno)
xx.xx.1895 33,7 km odbočka (Donji Vakuf - Jajce)
xx.xx.xxxx 0 km (Bugojno - Aržano - Split) - plánované, nikdy nebyla postavena
Ukončení provozu:
xx.xx.19?? km
Pozn.:
Web:
- C a K Bosenská železnice (Bosna Bahn)
(Bosanski Brod – Doboj – Zavidovici – Zenica – Lašva – Vogošća – Sarajevo)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: 355,2 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
12.02.1879 81,0 km (Bosanski Brod – Doboj)
22.04.1879 61,1 km (Doboj – Žepče)
08.06.1879 44,1 km (Žepče – Zenica)
05.10.1882 79,0 km (Zenica – Lašva – Podlugovi - Vogošća – Sarajevo)
29.04.1886 66,8 km odbočka (Doboj - Karanovac – Tuzla - Simin Han)
01.01.1898 4,1 km odbočka (Karanovac – Gračanica)
xx.xx.1903 113,5 km odbočka (Zavidovici – Han Pijesak)
xx.xx.188x ??? km odbočka (Zavidovici – Olovo)
xx.11.1895 24,7 km odbočka (Podlugovi – Vareš)
xx.xx.188x 3,5 km odbočka (Čevljanović – Ivančići)
xx.xx.1885 20,3 km odbočka (Vogošća – Čevljanovići)
Ukončení provozu:
xx.xx.1945 5,7 km (Tuzla - Simin Han)
16.11.1947 106,6 km (Doboj – Zenica) přerozchodováno na 1435 mm
25.05.1963 24,0 km (Vogošča – Ivančići)
xx.xx.1966 68,4 km (Lašva – Sarajevo) přerozchodováno na 1435 mm
01.11.1967 6,0 km (Karanovac – Gračanica)
01.04.1968 59,0 km (Derventa – Doboj)
26.05.1969 83,0 km (Bosanski Brod – Doboj)
01.06.1975 10,4 km (Zenica – Lašva)
Pozn.: Trať Bosanski Brod - Zenica (190 km) se stala základem nejrozsáhlejší souvislé úzkorozchodné sítě Evropy, přes 2000 km dlouhé legendární c.k. Bosenské dráhy. Síť hlavních úzkokolejných tratí vedla v nesmírně obtížném terénu bosenských hor a soutěsek, s desítkami tunelů, viaduktů, nejobtížnější úseky byly vybaveny Abtovou ozubnicí. Jugoslávské železnice učinily s perlou evropského úzkého rozchodu v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století rázný konec a z celé tratě zbyla jen dodnes funkční krátká podniková úzkokolejka uhelných dolů v Banoviči.
Web: https://de.wikipedia.org/wiki/Bosnabahn
http://en.wikipedia.org wiki/Narrow_gauge_railways_in_Bosnia_and_Herzegovina
- Východobosenská železnice (Ost Bahn)
(Sarajevo – Ustiprača – Medada – Višegrad – Vardiště – Užice/Srbsko)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: km (v provozu km)
Zahájení provozu:
04.07.1906 198,8 km (Sarajevo – Most na Drini)
04.07.1906 21,4 km (Most na Drini - Dobrun)
04.07.1906 38,5 km (Most na Drini - Uvac)
01.08.1906 21,4 km (Dobrun - Vardište)
xx.xx.19xx xx,x km (Ustiprača - Foča)
xx.xx.19xx xx,x km (Foča - Miljevina)
Ukončení provozu:
xx.xx.xxxx km
Pozn.:
Web:
- Neretvanská železnice (Narenta Bahn)
(Sarajevo – Mostar – Čapljina - Gabela – Metkovič/Chorvatsko)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: 178,4 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
xx.xx.1885 42,4 km (Metković - Capljina - Gabela - Mostar)
22.08.1888 65,9 km (Mostar - Ostrožac)
10.11.1889 13,0 km (Ostrožac - Konjic)
01.08.1891 55,8 km (Konjic - Ivan pass - Ilidža - Sarajevo)
xx.xx.1942 0,0 km odbočka (Gabela - Metkovic - Ploce) - plánované rozšíření
28.06.1892 1,3 km odbočka (Ilidža - Ilidža-Banja)
Ukončení provozu:
xx.xx.1966 km (Sarajevo-Metković) - přerozchodováno na 1435 mm
Pozn.:
Web: https://de.wikipedia.org/wiki/Narentabahn
- Dalmátská železnice (Dalmatiner Bahn)
(Čapljina – Gabela - Hum – Uskoplje – Glavska - Zelenika /Černá Hora/)
Rozchod: 760 mm, délka tratě: 188,6 km (v provozu: 0 km)
Zahájení provozu:
17.07.1901 155,0 km (Čapljina – Hum – Uskoplje – Zelenika /Černá Hora/)
17.07.1901 16,5 km (Uskoplje – Dubrovník)
17.07.1901 16,7 km (Hum – Trebinje)
Ukončení provozu:
30.06.1968 km poslední vlak do Zelenika /Černá Hora/
30.05.1976 km poslední vlak do Dubrovníku /Chorvatsko/
xx.xx.xxxx km
Pozn.:
Web: