Přehled používaných rozchodů kolejí
Široké rozchody
- 2134 mm (7 stop): do roku 1892rozchod anglické Great Western
- 1828 mm: Erie Railroad do roku 1880
- 1800 mm: Oberweißbacher Bergbahn
- 1676 mm (5 stop 6 palců): Argentinský a indický široký rozchod, Pákistán, Bangladéš
- 1674 mm (5 kastilských stop): Španělský široký rozchod (též 1672 mm)
- 1668 mm: Iberský široký rozchod používaný v Portugalsku a ve Španělsku
- 1664 mm: Portugalský široký rozchod
- 1600 mm (5 stop 3 palce): Široký rozchod v Irsku, na jihovýchodě Brazílie a v Austrálii
- 1587 mm: Tramvaj v New Orleans (USA)
- 1581 mm: Pennsylvánský rozchod tramvají ve Philadelphii a Pittsburghu (USA)
- 1524 mm (5 stop): starý Ruský široký rozchod v současnosti používaný už jen ve Finsku
- 1520 mm: Ruský široký rozchod používaný též v Mongolsku, Afghánistánu a státech bývalého Sovětského svazu
Normální rozchody
Za normální rozchod je dnes označován rozchod 1435 mm, 4 stopy 8 ½ palce. Je dnes standardem na přibližně 60 % železnic světa, včetně většiny českých. Byl údajně odvozen z rozteče kol anglických dostavníků a v Británii v roce 1846 stanoven zákonem jako jednotný rozchod. Normální rozchod se používá v Evropě (kromě zemí bývalého SSSR, Finska, Španělska a Portugalska), na Blízkém Východě, v Číně, severní Africe, Severní Americe, Austrálii a v Novém Jižním Walesu a u transkontinentálních železnic.
Do skupiny normálního rozchodu se zařazují i některé nepříliš odlišné rozchody:
- 1458 mm: Německo – tramvaj v Lipsku
- 1450 mm: Německo – tramvajová síť v Drážďanech
- 1445 mm: Itálie – tramvaje v Miláně, Římě a Turíně
- 1440 mm: Německo – tramvajová síť v Rostocku (1973–1978 přechod na normální rozchod)
- 1372 mm: Japonsko – některé dráhy, metro a tramvaje
Úzké rozchody
- 1200 mm: Švýcarsko – dráha Rheineck-Walzenhausen u Bodamského jezera
- 1106 mm (3,5 rakouské stopy): Koněspřežná dráha České Budějovice – Linec – Gmunden a uhelné dráhy v Hausrucku
- 1100 mm: Německo – tramvaj v Braunschweigu a v Brazíliii – Rio de Janeiro, ex Lübeck a Kiel
- 1067 mm kapský rozchod (3,5 stopy): rozšířený na jihu Afriky, v Japonsku, Austrálii a na Novém Zélandu
- 1050 mm: Hedžáská dráha v Sýrii a Jordánsku
- 1000 mm metrový rozchod: velmi rozšířený rozchod úzkorozchodných drah a tramvají, též v Německu (včetně již zrušených sítí sudetských měst na území ČR), Švýcarsku, Španělsku a Portugalsku, tramvajová trať Liberec - Jablonec, na Slovensku je takto řešena tramvaj v Bratislavě; základní rozchod železnic například v Keni
- 991 mm (3 stopy 3 palce): země Commonwealthu
- 950 mm: Itálie – italský „standardní“ úzký rozchod, též Eritrea – bývalá italská kolonie
- 925 mm: dříve chemnitzské tramvaje
- 915 mm: Peru
- 914 mm (3 stopy): Nový Zéland, Ostrov Man, Kuba, Denver & Rio Grande Western v USA.
- 900 mm: německá úzkokolejka Molli mezi Bad Doberan a Kühlungsbornem, ve světě tramvaje a průmyslové dráhy
- 891 mm (3 švédské stopy): Švédsko
- 880 mm: Norsko – průmyslová dráha Sundland Torvströfabrikk.
- 838 mm (2 stopy 9 palců): země Commonwealthu
- 800 mm: horské dráhy ve Švýcarsku – například Wengernalpbahn.
- 791 mm: úzkokolejky v Dánsku
- 785 mm: úzkokolejky v Polsku a východní Evropě
- 762 mm (2 1/2 stopy): úzkokolejky v Indii, na Kubě a v Austrálii. V Jižní Africe přestavěny na kapský rozchod.
- 760 mm – bosenský rozchod: úzkokolejky v Bosně, Indii, na Kubě a v zemích bývalého Rakouska-Uherska
- 750 mm: velmi rozšířený rozchod v Německu (např. Fichtelbergbahn) a zemích bývalého Sovětského svazu. Vojenské a průmyslové dráhy v Argentině.
- 700 mm: vojenské a průmyslové dráhy v celém světě.
- 693 mm: Švédsko – průmyslová dráha u Kvarnsvedens Pappersbruk.
- 686 mm (2 stopy 3 palce): Anglie
- 650 mm: Maroko
Rozchody průmyslových a polních drah
- 610 mm (2 stopy): úzkokolejky ve Walesu, Indii, Jižní Africe, průmyslové a vojenské dráhy po celém světě.
- 600 mm: Švédsko, Prusko, Wales, Namibie (po 2. světové válce přestavěno na 1067 mm), polní, průmyslové a vojenské dráhy po celém světě.
- 559 mm (1 stopa 10 palců): Irsko - bývalá drážka pivovaru Guinness v Dublinu
- 520 mm: Švédsko – průmyslová dráha u Sandvikens Järnverk
- 500 mm: vojenské a průmyslové dráhy po celém světě
- 457 mm: Anglie – průmyslová drážka v Crewe
- 381 mm (15 palců): Romney, Hythe and Dymchurch Railway (Anglie), parkové železnice v Německu